Před závodem
GP Turecka je nejmladší z velkých cen současného kalendáře formule 1. Poprvé se konala v roce 2005 na zbrusu novém okruhu Istanbul Park Circuit, postaveném německým architektem Hermannem Tilkem. Na rozdíl od svých předchozích děl se mu podařilo zasadit novou trať jedinečným způsobem do okolní krajiny a současně vyjádřit moderními stavbami vztah k tradiční orientální architektuře. Trať v délce 5338 metrů má celkem 14 zatáček, z nich nejobávanější jsou hned ta první za cílovou rovinkou a pak zatáčka číslo osm, s níž se již během tréninků a kvalifikace jen s obtížemi popasovali i ti nejlepší. Páteční i sobotní program naznačil, že předvíkendové označení týmu Ferrari za největšího favorita mělo své opodstatnění. Úvodní dva volné tréninky využily rudé vozy z Maranella k osahání okruhu, v sobotu dopoledne přišel první útok korunovaný odpolední absolutním triumfem v kvalifikaci. Michael Schumacher přitom nezajel příliš čistě, čehož dokonale využil jeho týmový kolega Felipe Massa k zisku svého premiérového pole position v kariéře pilota F1. Do druhé řady se postavily modrožluté monoposty Renault, jejichž piloti Fernando Alonso a Giancarlo Fisichella se chystali ke svému obvyklému raketovému startu. Do absolutního pořadí se rozhodli promluvit také oba jezdci BMW Sauberu, kteří překvapili již v minulé velké ceně v Budapešti, a samozřejmě Jenson Button, vítěz GP Maďarska. Po třítýdenní přestávce, která GP Turecka předcházela, nastaly drobné uměny v jezdeckém poli. Do role testovacího jezdce japonského týmu Super Aguri se vrátil Franck Montagny. Dostal k dispozici čerstvě dokončené třetí nové šasi SA06. Podobný úkol plnil vůbec poprvé v životě teprve 19letý německý závodník Sebastian Vettel v týmu BMW Sauber a okamžitě se uvedl skvělým výkonem ve druhém volném tréninku, který překvapivě vyhrál. V týdnu před závodem padlo zozuzlení v otázce sporných tlumičů, které používal tým Renault a které FIA definitivně zakázala. Na stole už ale má mezinárodní automobilová federace další kauzu, týmy si stěžují na celoplošné kryty zadních kol u monopostů Ferrari, které mají oficiálně podpořit chlazení brzd, ovšem podle názoru stěžovatelů nedovoleným způsobem pozitivně ovlivňují aerodynamiku
Start
Hned na startu se pokusil Fernando Alonso protáhnout kolem obou vozů Ferrari do čela z druhé řady. Na Michaela Schumachera téměř stačil, Němec ho ale natlačil k pravému okraji a pak vytvořil s Massou neprůstřelný dvojblok, za nímž Alonso uvízl. Do problémů se dostal Giancarlo Fisichella. V první sérii zatáček chyboval, vyjel z dráhy a za ním se rozpoutalo peklo. Hromadná havárie nakonec vypadala hůře, než skončila. Jejími oběťmi byli pouze Takuma Sato, Tiago Monteiro a Kimi Räikkönen. Fin dojel s proraženou zadní pneumatikou k mechanikům a po opravě zadního křídla se vydal znovu na trať. Jenže jeho McLaren byl poškozen více než tým předpokládal a hned po výjezdů z boxů s ním Räikkönen narazil do bariéry. O přední křídlo přišel ve skrumáži ještě Nick Heidfeld. Zmatky pomohly některým jezdcům postoupit výrazně dopředu. Mark Webber vjížděl do druhého kola na čtvrté pozici, Nico Rosberg jako šestý, hodně vytěžil ze situace Vitantonio Liuzzi. V boxech se mezitím objevil také s mírně poškozeným monopostem Renault Giancarlo Fisichella. Po hektickém úvodu se pořadí ustálilo. V 10. kole kroužil na čele Felipe Massa s náskokem tří vteřin před Michaelem Schumacherem a deseti vteřin před Fernandem Alonsem, následoval Jenson Button, který zpočátku naznačoval snahu dotáhnout se na Španěla před sebou. Rychlostí na něj stačil jen chvíli, pak se spokojil se čtvrtou pozicí. Jak přibývalo kol, propadal se dozadu Vitantonio Liuzzi. Nejprve ho předjel Jarno Trulli, pak David Coulthard a krátce nato i Rubens Barrichello. Na Italově monopostu Toro Rosso bylo patrné omezení otáček desetiválcového motoru mnohem více než v předchozích závodech, protože turecký okruh má převážnou část trati stavěnou na vysoké rychlosti. Ve 13. kole Vitantonio Liuzzi dostal smyk v první zatáčce za cílovou rovinkou. Posadil svůj stroj na krajnice a tam mu zhasl motor. Protože zůstal s nepohyblivým autem stát na velmi nebezpečném místě, musel na trať Safety car.
Safety car rozhodl
Týmy okamžitě přehodnotily závodní strategii a většinu jezdců povolaly k doplnění paliva do boxů. V případě Ferrari přijely oba vozy těsně za sebou a byly odbavovány v pořadí, jaké měly v závodě. Zda to bylo unáhlené rozhodnutí nebo nedorozunění, se dá jen těžko odhadovat. Každopádně v ten samý okamžit dotankovával a měnil pneumatiky Fernando Alonso a na trať se vrátil před Michaelem Schumacherem. Pro následující vývoj závodu to byl rozhodující moment. V 17. kole byl závod restartován. Fernando Alonso se rychle zbavil o kolo zpět jedoucího Heidfelda, ale na stíhání Felipeho Massy mu sházela rychlost. Proto se soustředil na šetření pneumatik a v rámci možností úspornou jízdu s ohledem na palivo. Tato fáze závodu byla současně nejbohatší na vzájemné duely a napínavé souboje o každou pozici. Skvělé představení se vydařilo dvojici Rubens Barrichello –Jarno Trulli, která se přetahovala o poslední bodované místo. Přitom s k nim zezadu blížili David Coulthard, Robert Kubica a Giancarlo Fisichella, jehož úkolem bylo získat body do hodnocení konstruktérů. Jeho útok na polského jezdce před sebou poskytl pravý adrenalinový zážitek. Také na bodovaných místech se bylo na co dívat. V 21. kole předjel Pedro de la Rosa do té doby šestého Christiana Kliena, jehož Red Bull byl zpočátku velmi rychlý, ale pak začal trpět silnou nedotáčivostí. Ve 23. kole se dostal mimo trať Sakon Yamamoto. Nedokončil ani svůj třetí závod, V Turecku se v závodě ale svezl alespoň 120 km. V dalším kole začalo drama pro Nica Rosberga. Na základě údajů z telemetrie mu tým ohlásil pokles tlaku oleje. Proto nepřekvapilo, že ho velice snadno předjel Pedro de la Rosa. Jezdec McLarenu se posunul na páté místo, které mu nakonec bylo souzeno i v cíli. Rosberg šachovnicový praporek na rozdíl od něj neviděl. Po dojezdu k mechanikům rovnou odstavil svůj Williams do garáže a závod vzdal.
Napětí neubylo ani ve druhé polovině závodu
Těsně před polovinou závodu začali zajíždět do boxů poprvé ti jezdci, kteří zvolili strategii na jednu zastávku. V té době se na čele nic převratného nedělo. Fernando Alonso a Michael Schumacher zajížděli identické časy, Felipe Massa před nimi byl ovšem pravidelně o šest desetin vteřiny na kolo rychlejší a postupně si budoval náskok před druhým pit stopem. Rozestupy mezi vedoucí trojicí se ve 28. kole ještě zvětšily poté, co Michael Schumacher jen tak tak udržel vůz na dráze. Ztratil tak vizuální kontakt s Alonsem a naopak se mu přiblížil na necelé 2 vteřiny Jenson Button . Druhou sérii zastávek v boxech zahájil ve 33. kole Ralf Schumacher. Startoval sice po penalizaci za výměnu motoru až z 15. místa, ale stále si udržoval naději na bodovaníé umístění. Do tempa se konečně dostal také jeho starší bratr a dvakrát posunul hodnotu nejrychlejšího kola závodu až téměř na hranici 1:28 min. Bylo zřejmé, že se pokusí vytvořit si časovou výhodu před svým druhým pit stopem a zkusí předjet největšího rivala, Fernanda Alonsa v boxech. Jeho 16vteřinový náskok v době, kdy měl o zastávku u mechaniků méně, ale nestačil. Na pořadí se nic neměnilo, jen se oba největší aspiranti na titul zase dostali k sobě na dohled.
Alonso před Schumacherem druhou pozici uhájil
Přesto to Michael Schumacher nevzdal a k Alonsovu Renaultu se neustále přibližoval. Do konce závodu zbývalo 15 kol, když se schylovalo k závěrečnému duelu. První skutečný útok německého jezdce přišel o šest kol později, ale Fernando Alonso ho odrazil. Chvíli se zdálo, že už jsou oba s výsledkem smířeni. Přesto to ještě dvakrát mezi nimi zajiskřilo v závěrečných dvou kolech. I v těchto případech byl obranný postoj Fernanda Alonsa úspěšný. V závodě, který měl opět napínavý průběh s mnoha předjížděcími manévry, zvítězil Felipe Massa. V jeho případě to až takové překvapení nebylo, protože po celý závodní víkend předváděl fantastické výkony. Zajistil si pole position a v závodě byl absolutně nejlepší od počátku až do konce. Za ním sváděli jezdci souboje o další pozice. Mezi největší patřil duel Fernando Alonso – Michael Schumacher. Úřadující mistr světa dokázal za sebou udržet nažhaveného pronásledovatele, uhájil druhou pozici a hlavně posílil náskok o dva body před posledními čtyřmi závody na čele průběžného pořadí. Nenápadnou, ale efektivně rychlou jízdou bez vážnějších střetů s konkurencí si zajistil čtvrté místo Jenson Button. Totéž už se nedá říci o jeho týmovém kolegovi Rubensu Barrichellovi, který přidal k pěti bodům britského jezdce jeden bod za osmé místo. Především ale pobavil diváky odvážnými pokusy o předjíždění, z nichž bylo několik úspěšných. Pedro de la Rosa nezklamal a potřetí ve čtyřech závodech, do nichž letos nastoupil, bodoval. Podruhé v řadě tak zastoupil Kimiho Räikkönena, který závod nedokončil.
zdroj:http://www.formule1.auto.cz